3 strani 1 košarica
Prijava na e-novice
STL V okviru projekta Spletni trgovec leta 2014 smo prejeli
priznanje Zanesljiv trgovec 2014
Spletni trgovec leta 2015 V okviru projekta Spletni trgovec leta 2015 smo prejeli
priznanje Zanesljiv trgovec 2015
Brezplačna dostava nad 20€

10 vprašanj in odgovorov o Omega 3 in 6 maščobnih kilslinah

Ali vam kratice DHA, EPA, ALA in LA kaj povedo? Ste že slišali za polinenasičene maščobne kisline? Če je vaš odgovor ne, potem je teh deset vprašanj o omega 3 in omega 6 ustvarjenih prav za vas. Skupaj bomo razjasnili dvome o temi, ki je zelo pomembna za vaše zdravje.

Vprašanje številka 1: Kaj sta omega 3 in 6?

Odgovor: To sta polinenasičeni maščobni kislini. Rekli boste, da vam to ne pove kaj dosti, zato bom poizkusila zadevo bolje razložiti. Maščobne kisline so splošen sestavni del maščob oziroma lipidov. Verjetno ste že slišali, da obstajajo »dobre« in »škodljive« maščobe. Nasičene maščobe imajo negativne učinke na naše zdravje če jih uživamo v prevelikih količinah 1; nenasičene maščobe pa so tiste »dobre«, ki lahko razvrstijo maščobne kisline na mononenasilene in polinenasičene. Razlika med obema je v prisotnosti ene same dvojne vezi (mononenasičene) ali večih dvojnih vezi (polinenasičene). Položaj te dvojne vezi je odgovoren za število 3 ali 6, ki se nahaja poleg imena omega. To je bil kratek uvod iz kemije, ki pa je nujen za boljše razumevanje.

Vprašanje številka 2: Kako nastanejo?

Odgovor: Za sintezo omega naše telo potrebuje dve molekuli: alfa-linolensko kislino (LA) za nastanek omega 3 in linolno kislino (ALA) za nastanek omega 6. Vendar je ta nastanek omejen in zato nam pogosto svetujejo dodajanje prehranskih dopolnil. Poleg tega sta LA in ALA za razliko od ostalih maščobnih kislin definirani kot esencialni, ker ju naše telo ni sposobno proizvesti samo in ju moramo zato dobiti s pomočjo prehrane. Z njima so bogata predvsem rastlinska olja, oreščki in zelenolistna zelenjava.

Vprašanje številka 3: Katere so omega 3 maščobne kisline in kje jih najdemo?

Odgovor: V to skupino spadajo eikozapentaenojska kislina (EPA) in dokozaheksaenojska kislina (DHA). Ribje olje je odličen vir EPA in DHA, posebno, če je pridobljeni iz rib, ki živijo v mrzlih morjih, prav tako pa sta odličen vir tudi mleko in morske alge. Zanimivost: uživanje lososa ima lahko zelo pozitivne učinke za naše srce. Ne samo, da vsebuje omega 3 maščobne kisline, temveč predstavlja tudi vir bogat z vitaminom B, ki je vsebuje homocistein. (povezava za članek o homocisteinu)

Vprašanje številka 4: Katere so omega 6 maščobne kisline in kje jih najdemo?

Odgovor: To so gama-linolenske kisline (GLA) in arahidonske kisline (AA). Nahajajo se predvsem v olju borage in v živalskih maščobah.

Vprašanje številka 5: Katere so njune funkcije?

Odgovor: Obe maščobni kislini sestavljata membrane naših celic zahvaljujoč svoji fleksibilni strukturi. Še posebno omega 3 maščobne kisline so pomembne za rast in razvoj možganov, za uravnavanje krvnega pritiska, za dobro delovanje ledvic in za strjevanje krvi. Opravljajo tudi pomembno vlogo pri vnetnih reakcijah in imunosti. Omega 6 maščobne kisline pa so del molekul, ki so prisotne v koži in so bistvene za preprečitev izgube vode. So tudi predhodniki snovi, ki se borijo proti vnetjem.

Vprašanje številka 6: Zakaj DHA pogosto svetujejo nosečnicam in doječim materam?

Odgovor: Strokovnjaki pri EUFIC-u (The European Food Information Council) potrjujejo, da »je DHA velik del sive in bele možganske mase ter se nahaja v čepkih in paličicah v očesni mrežnici med rastjo, še posebej med zadnjim obdobjem nosečnosti in v prvih dveh letih otrokovega rojstva in je zato pomembna za normalen razvoj možganov«.

Vprašanje številka 7: V kakšnih količinah naj uživam omega 3 in omega 6 maščobne kisline?

Odgovor: Strokovnjaki pri EFSA (European Food Safety AUthority) svetujejo, da je za znižanje pritiska in zmanjšanje količine trigliceridov potrebno na dan zaužiti med dvema in štirimi grami EPA in DHA. Če pa želite srce obdržati v dobri formi zadostuje 250 mg.

Vprašanje številka 8: Ali je res, da lahko pretirano uživanje omega 3 maščobnih kislin povzroči krvavitve?

Odgovor: Ne. Strokovnjaki pri EFSA pravijo, da količina, ki jo v telo vnesemo s pomočjo prehrane ni tako visoka, da bi nas moralo skrbeti. Lahko ste mirni tudi, če uporabljate prehranska dopolnila, saj zaužitje petih gramov ali manj EPA IN DHA na dan ne predstavlja nikakršnega tveganja za naše zdravje. 2

Vprašanje številka 9: Kaj povzroči pomanjkanje omega 3 in omega 6 maščobnih kislin?

Odgovor: Prav gotovo povišanje trigliceridov in tveganje za nastanek kardiovaskularnih bolezni. Pomanjkanje omega 3 maščobnih kislin lahko povzročijo motnje kognitivnih funkcij, vida, učenja in spomina. Zelo nizek nivo omega 6 maščobnih kislin pa je odgovoren za zastoj rasti, slabšo plodnost in kožne poškodbe.

Vprašanje številka 10: Ali jih morajo uživati tudi otroci? In če ja, katere?

Odgovor: Da, zanje je bistven vnos DHA. Pri EFSA sporočajo, da je priporočena količina za otroke od 6 do 24 mesecev 100 mg DHA na dan, za otroke od 2 do 18 let pa 250 mg DHA na dan.

 

Kapsule lahko kupite tudi v naši spletni trgovini tukaj

Razstrupimo svoje telo

Nazaj v šolo: kakšna prehrana je primerna za otroke v šoli?

Čokoladni fondi z lubenico

Zakaj je dober spanec tako pomemben?

Za vsako bolezen rož'ca raste